Фотофільтри
Жоден професійний фотограф не обходиться в роботі без світлофільтрів. Це тонкий оптичний інструмент, що не просто захищає ваш об’єктив від пилу й дощу, але й перетворює навколишній світ подібно пензлю художника
Світ світлофільтрів настільки різноманітний. На ринку представлені всесвітньо відомі бренди, що випускають фільтри для професіоналів і починаючих фотографів – Marumі, Kenko, Schneіder B+W, Cokіn і т.д. Здавалося б, адже існує всемогутній Adobe Photoshop, за допомогою якого можна прикрасити або до невпізнанності змінити будь-який знімок, але впритул попрацювавши з фільтрами, можна остаточно переконатися у двох речах. По-перше, використання світлофільтрів, особливо на цифрових камерах, коли миттєво можна оцінити результат, робить процес зйомки куди більше творчим. Знаючи специфіку того або іншого оптичного інструмента, ви заздалегідь уявляєте собі кінцевий результат. Виходячи з поставлених завдань, підбираєте той або інший фільтр. Ви в реальному часі управляєте процесом зйомки і якістю зображення, не залишаючи помилок, які потім нібито виправить комп’ютер. Цим, до речі, відрізняється професійний підхід. По-друге, є фільтри, наприклад поляризаційний, імітувати дію яких у графічному редакторі практично неможливо. Так навіщо сидячи перед комп’ютером витрачати час на обробку? Краще присвятити його цілком і повністю фотографії!
Захисний і поляризаційний фільтри
Як захист зовнішньої лінзи об’єктива від пилу, дощу й механічних впливів використають ультрафіолетовий (UV) і що утеплює (Skylіght) фільтри. Якщо в кадрі багато того, що відбивають світло з поверхні (море, небо), як захист підійде поляризатор (PL або Polar). Дія UV-фільтра явно проявляється високо в горах у сонячну погоду. Він призначений для нейтралізації надлишку ультрафіолетових променів, які офарблюють загальне тло в яскраво-синій колір. З UV-фільтром колірна гама виглядає більш природно. Побачити дію цього фільтра в інших знімальних ситуаціях неможливо, саме тому його в більшості випадків використають у якості захисного. Skylіght має блідо-рожеве покриття. Залежно від його щільності він у більшому або меншому ступені коректує колірну температуру, перефарбовуючи промені з холодного в більше теплий відтінок. Його також рекомендується застосовувати в сонячну погоду, для того щоб нівелювати надлишок синього спектра. В інших ситуаціях його дія фактично непомітно.
Куди більш яскраво проявляється ефект поляризаційного фільтра. Споконвічно він призначений для того, щоб забирати відблиски з поверхонь, що відбивають. Поляризатор незамінний під час пейзажної, архітектурної й автомобільної зйомки. Він допоможе, якщо ви знімаєте репродукцію картини, що перебуває за склом, забере непотрібну рефлексію від вітрин магазинів. Займаючи великий простір у кадрі, небо й море стають величезними відбивачами всіх сонячних променів, які негативно позначаються на якості фотографії – вона стає бляклої й безбарвною. Поляризатор складається із двох стекол зі спеціальним покриттям; обертаючи одне щодо іншого, ви помітете, як зникають відблиски й паразитні засвіти з поля кадру.
На професійних фільтрах є кліше MC (“Multі layer coated”) або MRC (“Multі layer resіstant coated”). У першому випадку це значить, що фільтр має багатошарове прояснене покриття, що зводить до мінімуму відбиття й переломлення світлових променів. У другому – багатошарове прояснене захисне покриття, більше стійке до механічних впливів.
Вартість захисних фільтрів не повинна бути менше десяти відсотків від ціни об’єктива (середній зум). Дешеві фільтри псують оптичну схему дорогої оптики.
Променеві й дифракційні фільтри
Застосування променевих фільтрів дозволяє створити ефектні зірки навколо будь-якого крапкового джерела світла: вуличний ліхтар, сонце на заході, відблиски від хромованих деталей автомобіля. Технологія їхнього виготовлення у виробників відрізняється. Як правило, на поверхні скла витравлені мініатюрні паралельні й пересічні лінії, які прикрашають кожне джерело світла кількістю променів залежно від кількості ліній, що перетинаються в одній крапці. Їх може бути від чотирьох до шістнадцяти й навіть більше.
Дифракційні фільтри розкладають промені на світловий спектр. Подібний ефект також яскраво проявляється при спрямованому в об’єктив крапковому джерелі світла. Дифракційний малюнок може бути зовсім різним – у вигляді променів, ореолів або квадратів. Це залежить від оптичної схеми фільтра.
Дифрактори й променеві фільтри часто виконані в обертовій оправі, що дозволяє змінювати напрямок ліній.Більш яскраве джерело світла створює більш довгі промені. Промені стають ширше залежно від лінійних розмірів джерела.
При точному фокусуванні на джерело світла промені стають більше виразними й різкими. Для посилення ефекту необхідно забезпечити чорне тло за лампами. Саме тому, ідеально підходить нічна зйомка. При відсутності яскравих джерел світла може з’явитися легкий туман.
Використовуйте штатив і керуйте експозицією в ручному режимі при нічній зйомці міських пейзажів.
Пом’якшуючі фільтри
Їх ще називають софт-фильтрами. Вони використовуються найчастіше при портретній зйомці й створюють м’який малюнок, рятуючи фотографію від зайвої різкості. Спробуйте зняти портрет літньої людини з фільтром і без. Ви відчуєте помітну різницю. Фотографія, зроблена через софт-фильтр, знаходить романтичний настрій, вона стає більше ніжною і живою, зникють всі брутальності й шорсткості, помітні на шкірі при зйомці великим планом. Цікаві ефекти виходять при зйомці пейзажів фільтрами Foggіlіzer або Fog (“Мрячний”), Dreams (“Мрії”), Fantasy (“Фантазія”).
Схема виготовлення пом’якшуючих фільтрів дуже різноманітна. Це можуть бути концентричні кола, вигравірувані на поверхні стекла, насічки, що створюють матовий ефект, і т.д. Мабуть, найрізноманітнішим методом обробки тут відрізняються фільтри Marumі. Більшість виробників наносить на поверхню скла мікроскопічні “краплі”, які й дають ефект розмиття. Залежно від кількості й величини таких “крапель”, ефект м’якості, або софта, може бути виражений слабкіше або сильніше. Існують фільтри двох ступенів пом’якшення різкості – Soft А и Soft В. Крім того, можна зустріти так називані фільтри Soft-spot. Вони мають або отвір у центрі опуклої лінзи, або поверхня скла в них оброблена тільки на периферії, з незміненим центром кадру.Компанія Cokіn випускає безліч кольорових софт-спот-фильтров, які офарблюють кадр по периферії в різні кольори, залишаючи центр недоторканим.
При використанні софт-фильтров завжди рекомендується максимально відкривати діафрагму, для того щоб збільшити ефект пом’якшення.
Деякі фільтри працюють більш виразно, якщо використати штатив.
Градієнтні фільтри
Градієнтні й світлофільтри, що затіняють, використаються у фотографії дуже часто. У кожному разі, градієнтний сірий (затеняющий) повинен мати у своєму арсеналі будь який поважаючий себе фотограф. Одна його половина більше темна, інша (як і у всіх градієнтних фільтрах) – більше світла. При зйомці через такий фільтр відбувається вирівнювання експозиції світлої частини кадру стосовно більше темної ділянки. Наприклад, занадто яскраво освітленого неба стосовно сірого ландшафту. Кожний фотограф не раз жертвував гарним небом на користь пророблення темних об’єктів, що перебувають на землі. У результаті верхня частина кадру виходила провальної. Тут нам допоможуть градієнтні фільтри – сірі й кольорові, які підфарбовують частину кадру в потрібний вам тон. Одна частина сірого фільтра пропускає світло без перешкод, а інша – поглинає, дозволяючи небу або іншим сюжетно важливим об’єктам не переекспонуватися. Фотографії, зняті із застосуванням таких фільтрів, вражають соковитістю неба при відмінному проробленні пейзажу або архітектури.
Найпоширеніші кольорові градієнтні фільтри – жовтогарячий і блакитно-синій. Перший підсилює фарби заходу, другий надає небу соковито-синявий.
Щоб фотографії виглядали як можна більш реалістичними, градієнтні фільтри мають м’який перехід між кольоровою ділянкою й безбарвною. При використанні градієнтних фільтрів, намагайтеся вибирати таку крапку зйомки, щоб колір фільтра не захоплював об’єкти, що піднімаються над обрієм: висотні будинки, вежі, гори й т.д. Інакше вони офарбляться в колір фільтра, і знімок буде виглядати неприродно.Не використайте більше двох фільтрів одночасно, оскільки в цьому випадку може вийти розмитий нерізкий знімок, а також дуже сильно падає світлочутливість об’єктива.
Конверсійні світлофільтри
Конверсійні світлофільтри актуальні більшою мірою для плівочних камер, яким, щоб гарантувати правильний спектральний склад сягаючі плівки променів, необхідні насадки на об’єктив. У цифровій зйомці подібні фільтри менш актуальні завдяки можливості настроїти баланс білого й обробити знімок програмним способом, хоча в деяких випадках фільтр тонкої корекції не ушкодить і цифровому зображенню.
Конверсійні світлофільтри коректують спектральний склад променів минаючого через них світла, що виражається в зміні колірної температури, вимірюваної в градусах по Кельвіну. Так, наприклад, більша частина плівок призначена для роботи при денному світлі (5500° К), при цьому середня колірна температура лампи накалювання становить близько 2700° К, а в похмуру погоду колірна температура може досягати 8000-9000° K. Проаналізувавши отримані відомості неважко зрозуміти, що “денні” плівки збалансовані під умовний білий, зменшення колірної температури прагне до жовтого, а збільшення – до блакитного квітам. Індекси A, B або C у назві світлофільтра позначають ступінь інтенсивності його впливу: А – сама слабка, В – середня, C – найбільш сильна.